Bizonyára gondoltad már, egy-egy kalandregény olvastán, hogy a hős ostobaságot művelt, könnyelműen cselekedett. Esetleg az is eszedbe jutott, hogy te jobban, eredményesebben oldottad volna meg a feladatot. Nincs ebben semmi rendkívüli, még akkor sem, ha kissé mesésen hangzik a folytatás...

A játék sikerének titka alighanem sokoldalúságában rejlik : éppúgy élvezetes a tizenéves, mint a felnőtt korosztály számára. Izgalmas, szórakoztató, fejleszti a képzelőerőt, intelligenciát, taktikai-stratégiai érzéket, kombinatív készséget, beszédkészséget, egyszóval csupa hasznos dolgot. A játékosoknak szinte korlátlan szabadságot biztosít, s ezzel elképzelhetetlen élményben részesíti őket.

A játékok sokfélék lehetnek: ismerünk táblás, kártya, szó-és képjátékokat. A szerepjátékokat ezen kategóriák egyikébe sem lehet beilleszteni- kissé nehéz meghatározni valódi mibenlétét. Az összehasonlítás sem segít, hisz nincs mihez hasonlítani anélkül, hogy képzeletünket rendes, hétköznapi határain túl ne engednénk. A szerepjáték lényege azonban pontosan a képzelet szabad szárnyalása:

Tegyük fel, hogy egy hétköznapi táblás játékot játszunk. A cél, hogy eljussunk a tábla első kockájától az utolsóig, mielőtt bárki más megtenné ezt előttünk. Az utat csapdákkal és átjárókkal nehezítették, melyekről visszacsúszhatunk a kezdőpontra, vagy éppen nagyot ugorhatunk a cél felé. Eddig ez igen egyszerű és szokványos.
Változtassunk meg néhány dolgot! Az érdektelen, lapos tábla helyére - amin az út kanyarogva vezet - tegyünk bonyolult útvesztőt. Ennek a bejáratánál állunk. Tudjuk, hogy valahol kell lennie egy kijáratnak is, de azt nem, hogy merre található! Ne használjunk dobókockákat annak eldöntésére, hogy mennyit mehetünk - lehessen annyit menni, amennyit csak akarunk!
Tegyük még izgalmasabbá a játékot! Kóboroljanak a labirintusban csúf szörnyek. Ezért kapsz fegyvereket - kardot, íjat, tőrt és pajzsot -, hogy megvédhesd magad, ha egy rádtámad. Ráadásul más játékosok is vannak a labirintusban. Nekik is akadnak fegyvereik...
Vajon mit tenne egy másik játékos, ha találkoznál vele? Megtámadhat - hisz ő is elsőként szeretne kijutni az útvesztőből -, de szövetséget is ajánlhat a túlélés érdekében.
Végül rejtsük el a táblát! Adjuk oda az egyik játékosnak, és nevezzük ki őt kalandmesternek!

A továbbiakban ahelyett, hogy a táblát nézed, a kalandmesterre hallgatsz. Ő az, aki elmondja neked, hogy hogyan fest a hely, ahol éppen vagy. Megmondod, merre akarsz menni, s a kalandmester eszerint mondja el a további történéseket.

Most alkottunk éppen egy primitív szerepjátékot. Leegyszerűsítve ugyan, de fellelhető benne a játék alapvető eleme: a játékosok ismeretlen, veszélyes helyzetbe kerülnek, ahonnan ki kell magukat vágniuk.

Ez a szerepjáték lényege: a játékos felölti - saját maga alkotta - karaktere személyiségét, s ezt a karaktert irányítja a játék folyamán. Meghatározhatja a karakter külsejét, felszerelését és jellemét. A karakter lehet harcos, nagyhatalmú varázsló, gyógyító papnő, kóbor lovag, vagy bármi egyéb, amit csak el tud képzelni!

Ezután kockadobásokkal meghatározzák a karakter fő fizikai és szellemi tulajdonságait. Ha a játékos helyesen reagál a kalandmester által teremtett helyzetekre, jól oldja meg feladatait, karaktere tapasztalati pontokat kap. Bizonyos mennyiségű tapasztalati pont elérésével magasabb tapasztalati szintre lép, vagyis erősebbé, ellenállóbbá válik, s a későbbiekben jobb eséllyel birkózik meg a veszélyekkel.

Fizikailag ez úgy néz ki, hogy a játékosok és a kalandmester kényelmesen elhelyezkednek -például- egy asztal körül. Ezután a kalandmester belekezd a kaland előadásába. Ő a játékosok szeme és füle, ő személyesíti meg a történet mellékszereplőit, és a játékosok esetleges ellenfeleit. A játék párbeszédes és elbeszélő részek egysége. A szerencsének alkalmanként jut szerep, ennek szimulálására hivatottak a kockák.

Van még egy nagyon fontos különbség a szerepjátékok és az egyéb játékok között: a végső cél! Általánosan elfogadott szabály, hogy egy játéknak van eleje és vége - a vége pedig akkor következik, ha valaki győz. Ez így nem igaz a szerepjátékokra, mert itt mindenki "győz"! A játék célja, hogy jól érezzék magukat a játékosok, hogy összejöjjenek, szórakozzanak!
A kalandnak persze mindig van egyfajta célja: megszerezni egy értékes relikviát egy gonosz sárkánytól, felkutatni romvárosok titkait, segíteni egy birodalmat egy másik ellen. Egyszóval csupa-csupa mesebeli és misztikus történet...

(Forrás: M.A.G.U.S.)