Quwargok a Hegy mélyén

2018 augusztusában próbáltam ki a challengem keretében először a quwargokat Hegymélyi keltetővel, akkor kényszermegoldásként kétszínű versenyre. A paklit azóta folyamatosan próbáltam fejleszteni, és ennek meg is lett az eredményre. A 2018. szeptemberi szombathelyi győzelmem után idén januárban Pécsett is sikerült elérnem egy győzelmet, másfél hete pedig a Beholderes Beszűkült látókört sikerült megnyernem. A pakli építési folyamatának kezdetét a Hkk Blogon már felvázoltam, így ezúttal csak a leglényegesebb vonásokat és a tényleges pakli összetételét, valamint egy kis side elemzést és pár egyéb lap betételének lehetőségét fogom felvázolni…de szerintem ez sem lesz rövid!

  1. Néhány fontos döntés az elején

Tulajdonképpen a deck alapvetően hasonló alapkövekre épül, mint a Legendás-Keltetős pakli. Miközben nekünk a legtöbb lapunk eggyel olcsóbb, addig az ellenfélé eggyel drágább. Ezt a szituációt kell a magunk javára fordítani. Ugyanakkor a mai játékban ez már kevés, főleg az egyre több ősmágia és semlegesítés miatt. Nekünk is törekednünk kell minél nagyobb mennyiségű counter használatára, hogy a kulcslapjainkat meg tudjuk védeni. Ennek a paklinak ugyanakkor van egy titkos fegyvere a többi hasonló deckhez képest, egy burkolt autowin lapja, amiben már van némi rizikó, a jelentősége óriási:

  1. Quwargok földje

Nem tűnik annyira durvának elsőre, 2 manáért egy quwargot keresni ezt nagyon sok másfajta lap is tudná. Azonban van rajta valami, ami nagyon fontos…vagyis inkább NINCS rajta valami, ami nagyon fontos. A keresését egy körben akárhányszor lehet használni. Így ha van egy építő lényünk (sajnos ez még régi helyszín), és sok manánk, akkor szinte egy kör alatt meccset lehet fordítani. Ehhez viszont tényleg sok mana kell, hiszen 2 vp a helyszín keresése, kettő a felhúzása, és 2 minden további keresés. Tehát ahhoz, hogy egy mezei keresésénél jobban ki tudjuk használni, alsó-hangon 9-10 varázspont kell (2 keresés és még a lapok kijátszása). De még így is nagyon jó arra, hogy a megdermedt topdeck játékot eldöntsük. És ha már itt van, kicsit rá is lehet erre játszani, valamivel több counterelő, semlegesítő lénnyel, amivel lassítjuk az ellenfelünket, hogy az 5-6. körben ez egy nagyot szóljon. Persze ez nem Egérút deck, szóval maradjon ez az opció inkább alternatívának.

Még 2 kérdés van, amit érdemes tisztázni már a pakliépítéskor. Az egyik a Mardakor ajándékozó dilemmája. Mivel 3 lapos kezdőkezünk van, az 5-6 lapos paklik ellen jó az Ajándékozó, más ellen nem. Ezért felmerül a kérdés, alapból van-e értelme használni, vagy csak sideból. A versenyen sokakat megleptem azzal, hogy alapból használtam, mondván, több ellenféllel szemben lesz rossz, mint jó. Ha csak a matematikát nézzük, ez így van, eddig 19 fordulót játszottam ezzel a deckkel (nyilván nem csak ezen a versenyen), és nyolcszor jött jól, tizenegyszer rosszul, hogy a deckben volt. Viszont ehhez hozzá kell tenni 1-2 dolgot. Egyrészt, hogy nagyon sokszor van manapság olyan, hogy nem fér bele a 3 meccs egy fordulóba, és azért öt lap ellen 3 lappal nem vagyunk stabilak, ráadásul az ellenfél is ránk sideol. Ezért az első meccs nyerése kulcskérdés, ami 4 lappal rendszerint sikerül. Ezenkívül mivel sok olcsó lappal és tokennel játszunk, a 4-5. körtől már nem lesz baj az Ajándékozó behúzása, mert valószínűleg lesz rá elég manánk. Tehát az egyetlen rizikó, ha az első 2-3 körben kerül a kezünkbe. Szerintem ez egy vállalható kockázat, így én használnám alapból.

A másik kérdés az isteni szett kérdése. A szabálylapunk miatt a lehetőségeink korlátozottabbak, a Chara-din – Dornodon – Fairlight – Raia – Leah ötös eleve kiesik, mert kb. egy olyan lapjuk sincs, ami jó lenne nekünk. Marad még 4 másik szín.

A Sheran és a Tharr egyaránt büszkélkedik 1-1 elég erős Keltető-kompatibilis védekező semlegesítéssel. A kettő közül nekem a barna golin kicsit erősebbnek tűnik, mert hosszú távon többféle lapot fog meg (bár a Kamikázénak meg az alternatív képessége erősebb egy fokkal). Ráadásul ebből a színből a Harci sámán is elég csábító, de sibeból a Szemétdomb se rossz. Tehát a Sheran is kiesik.

A másik 2 szín büszkélkedhet 1-1 Keltető mellett is „0” manás semlegesítéssel. Kettő közül ha csak egy hajszállal is, de a Demizra a jobb. A Barlangot mondjuk picivel könnyebben tesszük cantrippé, és a Lassan járj eggyel kevesebbel drágítja (ritkán lesz jelentősége), viszont a nekronköltség rizikós, nem szívesen semmizzük ki az egyetlen helyszínünket. A másik oldalról viszont a másik 2 Elenios isteni lap teljesen blank, Rhattból viszont az Időrabló pálcája minimum sideba elég erősnek tűnik, és maga a Rhatt szín is jóval több potenciált rejt. Szóval ebből a színpárból a Rhatt van előkelőbb helyen.

Tehát a nagy dilemma az, hogy Rhatt vagy Tharr. Összességében bár a lapkészletet Tharrból kicsit erősebbnek tartom így a Rhatt hárítása nélkül, viszont amíg a Rhattot amúgy is be akarom tenni a paklimba, addig a barnának csak az isteni szett adna helyet, ezenkívül amíg 1 manás védekező countert mást is találok, addig 0 vp-set jóval nehezebben. Így ezekből az okokból kifolyólag végül a világoszöld isteni szett mellett döntöttem.

  1. Quwargok

Mielőtt belevágunk, nézzük meg még egyszer, mit tud a követőnk és a szabálylapunk:

  1. Qwikrekson, a quwarg sámán – két képessége van, az egyik az olcsóbbítás, ami nagyon hasznos képesség, de várat azért ne építsünk köré, mert ha beforgatják a követőnket, meglehetősen rosszul állunk. A másik a semmizős képessége. Ez különösen hasznos, hiszen egy körben kétszer is alkalmazható, és izmot, álmot vagy dermesztést is lehet vele adni. Viszont ahhoz, hogy működjön, sok quwarg kell a gyűjtőnkbe. Ezért célszerű olyan lényeket betenni a pakliba, amik egyrészt termelnek is quwarg tokeneket, másrészt fel is lehet őket használni. A termelés azonban egyértelműen fontosabb, hiszen a helyszínünk révén, ha van kb. 20 quwargunk, rögtön nyerhetünk (ez nem is akkora képtelenség, mint amekkorának tűnik). Egyébként általában célszerű azonnal kiforgatni a lényeinket, amint tudjuk használni (kivéve, ha a Quwarg rekonstruktorokra építünk), mert gyakran forgatják játék közben is ezt a követőt.

  2. Hegymélyi keltető – Az ellenfélnek nagyon sok lapját bedrágítja, míg minket nem bánt, feltéve ha passzív lapokat használunk. Tegyük hozzá viszont, hogy elméletileg egyért jövő repülő lények is kijöhetnek egyért, mert a követő visszaolcsóbbítja őket, viszont ezek a lények követőszüntetés esetén, vagy ha az ellenfél pl. Lassan járj-t használ bedrágulnak. Szóval ezekkel azért óvatosan.

Fentiek alapján akkor nézzük meg, hogy mik a legjobb tokentermelő- és felhasználó lények:

  1. 3 Quwarg megatrodon – noha drágának tűnik, a második körben már kijön egy manáért (harmadikban akár követő nélkül is), ad 3 Nyomorult quwargot, amit fel tudunk használni lénysebzésre vagy dermesztés osztásra (egyébként nagyon figyeljünk oda a Nyomorult quwarg gyógyuló képességére, sose felejtsük el felírni, néha meccseket dönt el), majd a gyűjtőben lévőket újra a követőnek. Ezenkívül tudja magát (vagy egy másik lényt) aktivizálni, és durván üt. Ha meg kihozzuk a helyszínt, akkor 2 ilyen agyoncsapja az ellenfelet (áldozni kell hozzá a 6 termelt quwargot és vagy izmokat osztani, vagy a megatrodonokat is áldozni, de nem baj, ha nyerünk). A helye nem lehet kérdéses.

  2. 3 Quwartyogó – a másik alappillér. Zanszilánkért jön, termel két tokent, amikből izom- vagy álomjelző lehet, és még generál is egy kis gyűjtőt. Kell. Motyogó kölyköt szökő-évente fogunk vele kérni, de ne feledjük el az opciót, főleg, ha követőforgatás történt és kell még egy kis ütés (és legyen nálunk ilyen token is).

  3. 3 Balszerencsés quwarg – ő csak termel ugyan, de nagyon hatékonyan. Ha nem counterelik, akkor egy lényt már biztos ad, de valószínűleg jóval több lesz az. E mellett hálózik (ez néha nekünk is gond lehet), nagyon olcsón jön, és ha kell, védekezik. Szerintem a téli lapelemzés kicsit lehúzta, egyértelműen a legerősebb lapja az új quwarg szekciónak.

  4. 3 Quwarg takarító – nem annyira intenzív termelés, mint az előzőek, de azért körönként ingyen leszed egy lapot, ad egy tokent, oszt egy izmot, ez elég jó. Néha érdemes lehet akár a saját magára (ha van még élete) vagy egy másik saját lapunkra lőni vele, hogy a termelés beinduljon, esetleg egy izmos lényünket kiütni.

  5. 3 Quwarg rekonstruktor – picit más, mint elődei, mert ez nem Nyomorult quwargot, hanem quwarg kitinvázat termel, ami sajnos nem használható a követővel és a Quwartyogóval, de a többi lapunkkal igen, ráadásul sokat termel, és feltámad, az ütőerejükről meg ne is beszéljünk. Helyszínnel, ha a gyűjtőnkben elég lény van, akkor minden egyes manánkat négyes sebzésre válthatjuk, ami megint egy jó alternatív ölés. Ha saját magát tudjuk áldozni, akkor meg feltámad, nagyon táp!

  6. 3 Quwarg tojás – ez már csak felhasználásra jó, de a körönként két lap lehetősége önmagáért beszél, és azért a többi képessége sem gyenge.

Nagyjából ezek a jobb termelő/tokenhasználó quwargok. Még néhány belefér. Mivel a deckünk egy Keltetős kontroll, ezért érdemes megnézni a quwargok counter-szekcióját:

  1. 3 Quwarg elementátor – mivel a köteléke szinte mindig meglesz, 1 manáért lapsemlegesítés, és egy minimális tokentermelés, ami viszont nem tőlünk függ. Nem kérdés a helye.

  2. 3 Quwarg hangyabűvölő – igaz, hogy elég speciális, de 0 vp-s counter, ami néha elég nagyot tud szólni. És a semmizős képessége se rossz.

  3. 3 Qwerk, a hegymélyi – talán ez a lap a legnagyobb dilemmám. Sajnos a verseny során nem egy alkalommal leblankult, nem tudtam felhasználni, mert egyszerűen azt éreztem, hogy a lapoknak alig-alig van aktiválást kívánó hatása. A célzó forrás kicsit jobb, de az sem az igazi. Ami miatt mégis jó lehet, hogy a köteléke miatt lehet értelme üresben kitenni, ilyenkor pedig a kompenzációja révén manában szinte tuti, hogy mi jövünk ki jól (ha él a követőnk és egy zanszilánkért hozzuk ki, akkor manaelőnyt is adhat).

A quwarg szekció nagyjából meg is van, de 2 lappal még kiegészíteném:

  1. 3 A sötétség ivadéka – nagyon adja magát, hiszen szinte minden lapunk után kisül, olcsó, hatékony erőforrás.

  2. 3 Változatos morf – ha nem akarjuk, hogy repüljön, és Quwarg lesz belőle, akkor egy zanszilánkért jön, feltámad, két hiányfunkciót lát el, és akár ő maga is áldozható a Quwarg tojásnak, ha sok manánk van és kevés lényünk.

Két dolgot ezeknél a lapoknál muszáj megjegyezni. Az egyik, hogy mindkettő opcionálisan repül, ezt jól ki lehet használni, a másik, hogy néha mindkettőnél érdemes elgondolkodni azon, hogy más etnikumot nevezünk meg ezeknek a lényeknek, mert sokat nem vesztünk vele, hogy mondjuk az Ivadék nem Quwarg (Morfnál mondjuk egy zanszilánkot bukunk rajta) és másfajta kötelékeket aktivál. Így, hogy mind az Albínó varkaudar, mind a Bűzös tiltott volt, akkora relevanciája nincs, de azért lesz olyan lényünk, aminek nem mindegy a kötelék.

  1. Egyéb lapok

Eddig 33 quwargot tettünk be (Veszélyes fajra ettől még nem jó, mert a Sötétség ivadéka nem számít bele). 6 lapot pedig már korábban betettünk a pakliba:

  1. 3 Kristálybarlang

  2. 2 Mardakor ajándékozó

  3. 1 Quwargok földje

Jeleztem, hogy egy lényes kontroll a cél, tehát az eddigi 12 counternél picit többre lesz szükségünk. Lássuk, milyen olcsó és hatékony counterek vannak. Alapvetően a lény alapú, védekezéses lapok között kell keresnünk. Én ezt a hármat érzem a legerősebbnek:

  1. 3 Varkaudork varázsló – ha a képességeket nézzük, akkor az egyik leggyengébb „X+1”-es counter, ide viszont a legerősebb. Mivel a deckünk 2/3-a piros lap, nagyon könnyen elérhetjük, hogy akár 4-5 vp-s lapokat is megfogjon.

  2. 3 Az egyenlőség hírnöke – 1 manából, védekezésként nem-lény lapot fogni önmagában is nagyon erős. Ráadásul ennek a lénynek a „J” képessége sem elhanyagolható, néha komoly meglepetést lehet vele okozni. Emiatt időnként érdemes azon is elgondolkodni, hogy védekezésként üresbe tegyük ki, ha a zanszilánkjára lenne szükség.

  3. 3 A hűség hírnöke – ez volt talán a legdilemmásabb, mert alapból csak 1-es lapot fog, a „J” képessége közel sem olyan erős, és néha a háló is zavaró lehet (igaz, az ellenfelet is zavarhatja). Viszont a másik oldalról nézve rajta kívül 9 lapunk is kisüti a kötelékét, így könnyen lehet 3-as lapot fogó lény, ami úgy már közel sem olyan rossz, és azért a Csábító papnőket is meg tudja regulázni.

Már csak 1 helyünk maradt, amin nagyon hezitáltam, mert az egyértelmű favorit lap a tiltólistára került. Amin gondolkodtam, hogy jó lenne valami arra az esetre, ha a Síkomat leszedik vagy ne adj’ Isten Rekonstruktorral vagy Quwartyogóval dobom el. Végül egy régebben sok vitát kavart, de ma már visszahúzódó lap mellett döntöttem:

  1. 3 Szánalmas teknős – újrahasznosít, ami nem rossz, mert visszahozza a Síkunkat, de e mellett jó vele visszavetetni egy megizmozott lényt, de akár egy tokentermelő lapot is, az antimágiája meg már csak hab a tortán. Az meg külön vicces, ha egy ellopott lényünket hozhatjuk ki újra általa.

Így lett 51 lapos a pakli.

Ami kimaradt:

Érdemes végignézni, hogy mi az, amin még el lehet gondolkodni. Vannak quwargok, amiket vagy használtam régebben, vagy legalábbis nem olyan rosszak, hogy ne lehessen egyből kizárni őket, illetve van néhány egyéb lap is, ami – főleg a tiltólista miatt – nem kerülhetett be. Vizsgáljuk meg ezeket.

Quwargok közül biztos vagyok benne, hogy a legtöbb embernek a Dexter a quwargkutató-Quwarg likantróp kombó hiányzik. A kombó lényege, hogy ha van mellé 4 db 0/1-es lényünk, akkor végtelen mana és minden quwarg kikeresése és visszavétele a gyűjtőből, de igazából ha van némi manánk, akkor kevesebből is kijön, mert ki tudunk keresni 0/1-es lényeket termelő quwargokat. Üres kéznél és helyszínnél ez azt jelenti, hogy ki kell keresni egy Dextert és egy megatrodont, kitenni őket (11 mana eddig), visszakapunk 3 manát, keresünk belőlük egy likantrópot, kihozzuk 1 mana 1 nekronért, jön vissza megatrodon, feltámasztjuk, kijön a Dexter és vége. Csakhogy 10 manából és 2 Megatrodonnal is tudunk nyerni helyszín mellett, és bizony a Dexternek a 3 manás költsége a mai játékban már sok (főleg, ha esetleg követőt forgatnak), hiszen mind a counterek, mind a leszedések jók ellene. Persze nem azt mondom, hogy nagyon gyenge, nyilván ki lehet próbálni, csak szerintem ma már nem annyira effektív, hogy kötelező legyen.

A legerősebb kimaradó lény kétségkívül a Quwarg dögevő volt, amit sideból majdnem mindegyik fordulóban betettem. 1-ért jön, antimágia, a képessége révén meg nagyon gyorsan felizmozza magát és társait, ráadásul a semmizése költség, így a drágítások és az aktiválást kívánó counterek sem jók ellene. Igazából csak azért maradt ki, mert kicsit funkciótlanná vált a pakliban, meg mert nagy ritkán a követőnkkel is diszharmonikus, de sideba betettem, és szinte minden meccsen valami helyett érdemes volt betenni.

A quwarg counterszekciót erősen megnyirbáltam, van még 3, ami elgondolkodtató. A Quwargling jó masszív reakció, amit a Lassan járj sem drágít. Viszont alapból elég borsos, és sajnos ez a 3 (néha 4) lappal kezdő deck nem mindig tud nagyon hamar tokent termelni. Márpedig amíg ez nem történik meg, addig ez egy baromi drága reakció. A képessége elég jól pörgethető, viszont lényként sokáig erősen foghíjas. Ha a Bűzöst használjuk, akkor azért javul a kép. Hasonló képességgel megáldott, árban viszont lényegesen jobb lény a Quwarg örömlány, aminek megvan az az előnye, hogy kompenzációja miatt legalább 1 Nyomorult quwarggal biztos gazdagodunk. A counter képessége viszont annyira szűk szegmensét takarja le a játéknak, hogy emiatt nem szívesen használom. A Quwarg neutralizátorra pedig ugyanez hatványozottan igaz. Ami miatt nem hagynám teljesen figyelmen kívül, hogy az Öntörvényű krabber-Vízitündér szekciót elég szépen megregulázza, de a követőnk és a Megatrodon is, nekem sajnos eddig nem voltak vele pozitív tapasztalataim.

2 érdekes kezet mahináló quwargunk is van, a Quwarg orákulum és a Zavarkeltő Quwarg, amikből főleg az előbbit próbálgattam sokat. Ha működik a követőnk, egyért jön, de ha nem, akkor bedrágul. De a nagyobb baj az, hogy az első körében, hacsak nem költünk el 2 manát, akkor semmire nem jó, onnantól meg az ellenfél készül rá, ráadásul az 1-es ép sem sok, nem nehéz lelőni. Topdeck játékban meg nagyon ritka, hogy értelmes lapot lehet kivenni vele az ellenféltől (ha countere vagy leszedése van, akkor valószínű kiteszi rá, ha meg mása, az aligha marad a kezében). De sideból Börtönök és Bilincsek (néha korlátozások) ellen rendre beteszem. A Zavarkeltő kicsit stabilabb, de a képessége tiszta lapelőnyt sosem ad, csak minőségit. Eddig bevallom nem igazán próbálgattam, mert semmi helyett nem fért be, de talán érdemes tesztelni.

Végül még egyet kell megemlítenem, a Quwarg ősmagust. Igazából szinte semmi védelme, nem annyira olcsó, gyakran nem csinál semmit. De képzeljük el pl. egy bűbáj vagy direkt-sebző deck ellen! Szinte a kijátszásával meccset nyer, eszméletlen erős képesség, hogy akár fél paklikat is blankká tehet. Sideba rendszeresen befér.

Ezen kívül néhány Morfot van értelme tesztelgetni, főleg a Rajzó és a Harcias morfban van potenciál.

Az egyéb lapokból a legnagyobb hiányzó kétség kívül az Albínó varkaudar volt, aminek bérelt helye lett volna, ha nincs tiltólistán. A legtöbbször képes 2-3 lapot eldobatni, és elég kevés lap viszi optimálisan. Két a versenyen tiltott counter is dilemma tárgyát képezheti, az egyik a Sziklavadász, ami a Quwarg hangyabűvölővel van szoros versenyben. Biztos vagyok benne, hogy sokak szerint ez egyértelműen a Sziklavadász javára dől el, de szerintem azért annyira nem. Mindkettő 0 manáért azonnalit fog, Sziklavadász ősmágiásan, eddig neki a pont. De az egyéb counterek közül a max. 2-es mágikus támadás/védelem countert sokkal véletlenszerűbbnek tartom, a Hangyabűvölő kiszámíthatóbb (mondjuk ez lehet a mellett is érv, hogy ő menjen sideba). Ráadásul quwarg, tehát áldozható Tojásnak, vagy Megatrodonnak, és a gyűjtőből is csinál valamit. Ha nem lenne Univerzumkifordító, tuti, hogy a Hangyabűvölő nyerne, így jóval izgalmasabb a kérdés, az biztos, hogy egyiket használnám alapból, másikat sideból (egyébként a Sziklavadász szerintem a kieg kb. legtúlértékeltebb lapja, de ez magánvélemény). A másik a Bűzös, a guberáló, ami befér, ha a Sherant kihagyjuk (alapból ez nem nehéz, de sideból szeretem használni a zöld színt). Kérdés, mi helyére. Bármilyen fura, nem szívesen szedném ki a Hűség hírnökét helyette, mert bár az újrahasznosító képessége kétségkívül erősebb a próféta „J” képességénél, de ennek nagyon nehéz a counter IK-ját növelni, ugyanis az asztalon kellenek hozzá orglingok, amit csak egy másik Bűzös kijátszásával, illetve a 2 etnikumváltó lényünk asztalra tételével tudunk megtenni. Ezzel szemben a Hírnöknél elég a kötelék, amire már csak a 2 gyűjtőgeneráló quwargunk miatt is jobb esély van. Az már egy érdekesebb kérdés, hogy a Quwerk, a hegymélyi helyett befér-e még egy alapból 1-es counter, ez szerintem erősen metafüggő. A Lélekkufár is érdekes lap, de bevallom őszintén annyira utálom azt lapot, hogy elvből nem használom. Ti azért próbáljátok ki nyugodtan!

Ha már használjuk a Sherant, akkor a Kóspalaki vízszámláló jó tempót adhat a decknek, ha pedig a lilát helyezzük előtérbe, akkor még a Korrupt búzamesteren érdemes elgondolkodni, az egyébként borsos idézési költsége itt könnyen kivitelezhető. Érdemes lehet esetleg még a fehér színen is elgondolkodni, Solisar mellett akár még a Páncélos lovag vagy a kicsit régi Vyarg cserzőmester is meghálálhatja a bizalmat (az persze más kérdés, hogy ezek a 2 vp-s lények nem lesznek-e kicsit drágák).

Side:

A paklihoz végül az alábbi kiegészítő paklit használtam:

1 Fagyföld

1 Quwargok földje

2 Quwargling

2 Quwarg orákulum

3 Quwarg dögevő

3 Kölyökteknős

3 Galargamoth

3 Az istentelen

3 Pihenő

2 Az időrabló pálcája

1 Quwarg likantróp

3 Gyilkos mókus

2 Quwarg ősmágus

1 Füstös késdobáló

Szerintem túl sokhoz nem kell kommentárt fűzni, a quwargokhoz megírtam, mi miért jó. A helyszínekből azért használtam ennyit, mert pl. egy Börtön ellen nagyon fontos, hogy egy Síkcsatát tudjak nyerni. A funkciók egyébként különbözőek, a Késdobáló a good stuff Sík, a Fagyföld főleg követőforgatáskor és lényes deckek ellen jó, a második quwarg helyszín meg főleg elhúzódó meccsek esetében, nem túl gyors paklik ellen lehet nyerő. A Pihenő és az Istentelen alapvetően Csatamező ellen működik, de a bűbáj akár legfőbb követők-Kreátor követők ellen is hasznos, a Pálca elég hatékony sok asztalon maradó lappal játszó deckek ellen. Ugyanezek ellen jó a Gyilkos mókus is, ami az izmos lényeinkkel is jól kombózik, meg tapasztalatom alapján a Villámháborúk ellen is nagyot szól. A Galargamoth egy tartalék counter, ami varázslatos deckek ellen külön jó, mert általában az antimágiája miatt nem tudnak rá visszareagálni és még dobat is egyet (vagy ha nem, akkor meg catrip). Ez szintén nagyon gyakran beszálló lapom volt. A Kölyökteki meg sok varázslatos kontrollok és Mezők ellen effektív nagyon, a döntő meccsen nagyon sokat köszönhettem nekik.

Meta függvényében ezen lehet alakítani (ha lilát használunk, lehet nem kell a színcserét erőltetni). Ha sok Mezőre számítunk, érdemes lehet még 1-2 visszakapcsoló lapot (pl. Zoárd itala) becsempészni, Ha félünk a gyűjtőgenerálástól, mehet még bele Szökőkút, esetleg Lyx daiki boszorkány, ha meg számítunk tempódeckekre, akkor a Földharc is hasznos tud lenni.

Zárszóul bíztatlak titeket, hogy próbáljátok ki a paklit, ha meghoztam a kedveteket és teszteljetek más etnikum jellegű deckeket is! Az az érzésem, hogy rengeteg olyan lap jelent meg az elmúlt időszakban, ami erős, csak mivel nem játszanak a rájuk épített paklikkal, ezért hajlamosak elkallódni. Szerintem a Beszűkült látókör formátum kiválóan alkalmas ezek felkutatására és tesztelésére, és ki tudja, lehet találtok olyan paklit, ami komolyabb versenyeken is megállja a helyét. Ehhez viszont az kell, hogy sokat foglalkozzatok velük. Ehhez kívánok türelmet és sok sikert!

Szabó András